tiistai 27. tammikuuta 2015

Terveydeksi!

Olen syksystä asti kipuillut huonon hemoglobiinin kanssa, vaikka veriarvot muuten alkaa nyt olla jo ihan normaalit. Syynä on tietysti hoidot ja leikkaukset, eipä tuo nyt ihme ole. Mutta kun olen muutenkin niin väsynyt, niin huono hemoglobini ei ainakaan auta asiaa. Siispä olen nyt ottanut ryhtiliikkeen ja alkanut terveysintoilijaksi  tai jotain sinnepäin, josko terveellisrmmät elämäntavat auttaisivat tähän vaivaan.

Mieheni osti minulle joululahjaksi aktiivisuusrannekkeen, joka mittaa päivän mittaan otetut askeleet ja tarkkailee myös unenlaatua. Tiedot voi sitten synkronoida tähän pädille tai puhelimeen, missä niitä voi tarkastella pitkältäkin ajalta. Niinpä otin tavoitteeksi, että joka päivä täytyy tulla 10000 askelta ja yllättäen se onkin onnistunut kohtuullisen helposti. Ihan muutama päivä on kuukauden aikana jäänyt alle tavoitteen. Olen käynyt salilla ja lenkkeillyt, ei mitään sen ihmeempää. Sen verran kilpailuhenkinen olen, että ihan oikeasti yritän huolehtia, että liikuntatavoite jokaiselle päivälle täyttyy.


Liikunnan lisäksi olen yrittänyt myös tarkistella vähän ruokailutottumuksiani. Myönnän, että olen lohtusyöppö. Kun elämä potkii päähän, syön suklaata tai muita herkkuja. Terveellistähän se ei missään tapauksessa ole, mutta siihen olen ajautunut. Nyt yritän sitten pyristellä huonoista tavoistani eroon. Päivä alkaa kaurapuurolla, johon sekoitan pakasteesta tyrnimarjoja ja mustikoita. Kannullinen teetä ja kurkkuvoileipä siihen lisäksi, niin pärjään aamupäivän oikein hyvin.  Päivän mittaan yritän välttää liikaa leivän syömistä ja pysyä herkuista erossa ja huolehtia, että kasviksia on jokaisella aterialla lautasella.

Ruoka-aineallergiat rajoittavat hedelmien syömistäni tai niin ainakin luulin. Appelsiinisivunkin syöminen aiheuttaa rakot suuhun, mutta yllätys yllätys, huomasin ilokseni, että itsepuristettu appelsiinimehu ei aiheuta minulle mitään oireita. Niinpä marssin Giganttiin ja ostin itselleni sähkökäyttöisen sitruspusertimen ja se onkin ollut nyt tehokkaassa käytössä. Herkuttelen itsepuristetulla appelsiini-, greippi- tai veriappelsiinimehulla ihan päivittäin. 

Huomenna on taas hoitopäivä ja labroissa pitäisi näkyä uudet tuulet - toivottavasti! Olo ainakin tuntuu nyt jo vähän reippaammalta. :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti