torstai 11. lokakuuta 2012

Ekat hoidot takana

Eilen se sitten alkoi, varsinainen hoitorupeama. Vähän jännittyinein mielin menin Sädesairaalalle. Onneksi oli oma ihana kuski, meidän vasta kortin saanut abiturientti, joka hoiteli kuskaushommat. Ei tarvinnut minun miettiä, olenko hoidon jälkeen ajokunnossa vai en. Muutenkin taitaa olla hänellekin ihan hyvä juttu, että on jotain mitä hänkin voi minun hyväkseni tehdä.

Sairaalassa jännitys kyllä helpottui aika nopeasti. Minut otti vastaan ihana nuori hoitaja, joka teki kyllä kaikkensa, että minulla olisi ollut turvallinen olo. Aluksi tiputettiin Herceptin, joka on täsmälääke juuri tähän minun syöpätyyppiini. Se on hyvin siedetty, enkä sitä murehtinut. Minulla kun ei onneksi ole mitään sydänongelmia, jotka saattaisivat olla esteenä tämän lääkkeen käyttöön. Siinä meni puolitoista tuntia ihan nopeasti kirjaa lueskellen. Toinen lääke oli Taxotere ja sitä jännitin sitten vähän enemmän. Hoitaja kertoi ihan rehellisesti, että vajaa puolet potilaista saa siitä allergiakohtauksen eli se ei ole mitenkään poikkeuksellista. Tietysti ajattelin, että minä jo valmiiksi allergisena kaikennäköisille asioille en mitenkään pysty sitä kohtausta välttämään. Mutta eipä se niin menekään. Siedin lääkkeen ihan hyvin ja jännityskin pysyi pois, kun hoitaja jutteli mukavia, eikä kertonut ihan suoraan, milloin loppui suolalios ja milloin lähti Taxotere tippumaan. Ilmoitti vaan kun oli 20 minuttia mennyt ja kaikki ok. Huokaisin helpotuksesta. Näyttäisi ainakin nyt siltä, että hoitosuunnitelma pystytään viemään läpi suunnitellusti. Toivottavasti!!

Toistaiseksi vointi on ihan hyvä. Edes kortisonit, joita otetaan jo etukäteen ja nyt vielä pari päivää, eivät ole minua valvottaneet. Vähän jännittää, mitä tapahtuu viikonloppuna, kun en enää ota niitä. Jotain sivuvaikutusta varmastikin tulee, mutta mitä, sitäpä ei voi vielä tietää. Toivottavasti ei mitään mahdotonta! Melkein kaikkeen olen kyllä varautunut, varsinainen apteekki löytyy tuolta lipaston laatikosta...

Kaikki hyvin siis tähän asti, jatkoa seuraa viikonloppuna :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti